Thursday, November 26, 2009

KAEDAH CUCI RAHIM SELEPAS KEGUGURAN - D&C

ini lah sedikit sebayak artikel yang aQ dapat dari internet mengenai D&C..
ni la proses yang aQ buat masa aQ gugur hari tu di klinik Umra...
aQ copy paste artikel ni beberapa web just utk rujukan aQ masa tu & kepada sape2 yg nak baut rujukan...
kaedah ERPOC (evacuation of retained products) menggunakan sedutan yang banyak digunakan kini berbanding alat kuret yang selalu digunakan dalam proses D & C lama. Namun begitu kerana sudah biasa disebut D & C, istilahnya tetap dikekalkan biarpun kaedahnya sudah berubah.
Apakah ERPOC?
Menurut Pakar Obstetrik dan Ginekologi Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Dr. Zamri Abd. Rahim, ERPOC adalah kaedah mengeluarkan produk kandungan yang tertinggal dalam uterus akibat keguguran. Kalau dahulu doktor menggunakan alat yang dipanggil kuret dengan cara mencungkil bahagian dalam rahim untuk mengeluarkan produk kandungan yang tertinggal, kini doktor akan menggunakan alat seperti vakum yang lebih selamat. Di sesetengah tempat kaedah ini disebut D & C sedutan atau ada juga yang memanggilnya dengan aspirasi vakum.
Bagaimanakah pRoseDurNya?
Ia merupakan pembedahan minor yang selamat dan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Biasanya pesakit hanya perlu menjalani rawatan harian di hospital sama seperti D & C. Mulanya pesakit akan dibius dan kemudian serviks akan dibuka menggunakan dilator. ERPOC biasanya menggunakan dua jenis vakum sama ada vakum elektrik (EVA) atau pam manual (MVA). Kanula (bahagian depan tiub) yang disteril akan dimasukkan ke dalam uterus bersambung dengan tiub dari pam dan ia menghasilkan vakum yang halus lalu menyedut seluruh kandungan dalam rahim.
Pada ketika manakah keguguran perlu menjalani ERPOC?
Kandungan di bawah 10 minggu boleh dicuci menggunakan ERPOC. Namun, bagi kandungan antara 11 hingga 15 minggu penyedut dengan diameter lebih besar akan digunakan dan kadangkala memerlukan bantuan kuret bagi memudahkan proses dilakukan.
Bagi kandungan yang telah mencapai minggu ke-16 hingga 24 pula, sejenis ubat seperti prostagladin akan digunakan untuk membuka pintu rahim dengan lebih luas. Kemudian kandungan akan dicungkil dengan kuret sebelum ERPOC dilakukan.
Sementara, bagi kandungan melebihi minggu di atas, janin akan keluar seperti kelahiran biasa.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggalakkan wanita hamil yang mengalami keguguran menjalani ERPOC dan sekiranya peralatan tiada barulah proses D & C dibenarkan. Menurut perangkaan Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, hanya 2.4 peratus pengguguran menggunakan kaedah D & C pada tahun 2002, berbanding 23.4 peratus pada 1972.
Adakah ERPOC menyakitkan?
Tidak. Pesakit tidak berasa sakit kerana dibius ketika proses dilakukan. Selepas itu, pesakit mungkin mengalami sedikit kesakitan di bahagian perut seperti senak atau kejang ketika haid namun ia tidak lama. Luka di bahagian rahim juga jarang berlaku kerana ia tidak melibatkan proses kuretaj (menggunakan kuret).
Masyarakat selalu berpandangan negatif terhadap D & C. Ada yang berpendapat ia boleh menjejaskan kesuburan. Benarkah tanggapan ini?
Sebenarnya ia boleh berlaku sekiranya prosedur ini tidak dijalankan dengan betul. Misalnya pernah berlaku di mana kuret menerobos hingga keluar ataupun dinding rahim tercedera kerana cungkilan yang kuat. Atau juga berlaku serviks terkoyak. Apabila keadaan ini terjadi, sperma dan ovum yang sudah disenyawakan tidak mampu menempel di bahagian rahim menyebabkan kandungan tidak menjadi.
Kegagalan yang berlaku bukanlah disebabkan wanita tersebut tidak subur, tetapi keadaan di rahimnya yang tidak mengizinkan kandungan untuk terus kekal.
Bagaimanapun, kaedah ERPOC jauh lebih selamat berbanding D & C kerana ia jarang melibatkan luka besar.
Masalah yang direkodkan melalui kaedah ERPOC juga rendah iaitu 1.8 daripada 100,000 kes berbanding 2.8 daripada 100,000 kes melalui kedah D & C.
Benarkah alat kuret tajam?
Terdapat pelbagai jenis kuret yang digunakan dan ia berbeza mengikut negara. Alat kuret dengan hujung yang tajam digunakan oleh Amerika Syarikat suatu masa dahulu. Di negara ini, kuret seperti sudu yang panjang digunakan dan ia tidak tajam.
Sesetengah pendapat mengesyorkan pengambilan sejenis ubat untuk membantu keguguran. Adakah ia selamat dan apa kesannya dalam jangka masa panjang?
Sebenarnya pengambilan ubat untuk menggugurkan kandungan tidak digalakkan bagi kandungan yang melebihi enam minggu. Ini kerana mungkin kandungan tidak keluar sepenuhnya, menyebabkan wanita hamil itu mengalami kesakitan yang teruk dan perlu pula melalui proses ERPOC atau D & C. Bimbang juga berlaku komplikasi terhadap wanita tadi.
Namun di Barat, ubat seperti ini diberi kepada pesakit sebelum D & C dilakukan bagi memudahkan prosesnya.
Setakat ini belum terdapat kes yang menunjukkan ubat tersebut memberi kesan jangka panjang kerana ia akan keluar dari badan melalui pelbagai proses seperti perpeluhan dan perkumuhan.
Risiko D & C atau ERPOC?
Kuret boleh menembusi dinding rahim jika tidak dilakukan dengan betul, pendarahan luar biasa, kandungan masih tertinggal di dalam dan jangkitan kuman. Selain itu ibu-ibu juga mungkin mengalami trauma kerana kesedihan akibat kandungan yang tidak berjaya.
Walaupun jarang sekali berlaku, ada juga individu yang mengalami Sindrom Asherman selepas prosedur ini.
Akibatnya, wanita berkenaan mungkin mengalami kemandulan disebabkan oleh penyembuhan tisu-tisu di dalam rahim yang mendorong kepada berlakunya lekatan di antara dinding-dinding.
Seterusnya, kegagalan pertumbuhan kembali endometrium (dinding dalaman rahim untuk persediaan persenyawaan) dan pendarahan haid bulanan mungkin tidak berlaku.
Pesakit disarankan memaklumkan doktor pakar mereka sekiranya pendarahan haid menjadi tidak menentu selepas D&C atau ERPOC.
Bagaimanakah D & C membantu pesakit?
Sekiranya wanita mengalami endometrium polips, iaitu ketumbuhan pada dinding rahim yang menyebabkan sukar mengandung, D & C boleh digunakan sebagai satu cara untuk membuangnya. Ia sebenarnya membantu proses implantasi, bukan ovulasi.
Perlukah wanita keguguran menjalani rawatan berpantang secara tradisional?
Sebenarnya ia adalah tradisi ataupun praktis dalam masyarakat dan terpulang kepada mereka untuk mengikutinya. Jika berasa selesa dengan cara itu boleh diteruskan, tapi dalam dunia perubatan moden tiada pengesahan yang membuktikan kesahihannya.
Nasihat doktor kepada wanita yang mengalami keguguran?
Bersabar dan perlu menerimanya sebagai takdir. Sebenarnya 20 peratus daripada wanita mengandung hari ini mengalami keguguran. Dan sukar untuk menentukan apakah faktor yang menyebabkan berlakunya keguguran selain daripada kecacatan genetik.
Dapatkan pemeriksaan doktor pakar dan ikut nasihat yang diberikan. Pesakit perlu menjaga pemakanan dan pengambilan nutrien bagi membantu kehamilan seterusnya.
Pesakit juga perlu bersihkan fikiran, bahawa proses ERPOC yang dilakukan bukan bertujuan menggugurkan kandungan, tetapi demi kesihatan ibu dan juga fetus.
Mereka yang terdekat terutama suami perlu memberi sokongan kepada isteri, supaya dapat membina semula keyakinan mereka terhadap diri sendiri.
Bilakah waktu sesuai untuk wanita yang mengalami keguguran hamil semula?
WHO memperuntukkan tempoh tiga bulan untuk wanita berkenaan kembali sihat sepenuhnya. Namun bagi saya, ia bergantung kepada individu. Andainya wanita itu sudah berumur dan belum mempunyai anak, mereka tidak boleh menunggu terlalu lama kerana kesuburan semakin menurun sejajar pertambahan usia. Sebenarnya tidak ada masalah sekiranya mereka terus mengandung asalkan keadaan fizikal mengizinkan.

14 comments:

Anonymous said...

hai sis brp kos sis byr masa buat rawatan nie yea. tqvm

Anonymous said...

pada pengalaman saya kos bergantung pada usia kandungan itu sendiri, lagi lambat lagi tinggi kosnya. untuk kandungan sekitar usia 12-15minggu RM1800-2400 bergantung pada size juga.

Anonymous said...

hi kak . nak tnya sikit ni . 7 hari yang lalu saya keguguran 8minggu, tapi belum buat apa2 rawatan lagi hingga hari ini . apa kesan jika tidak membuat rawatan D&C @ ERPOC ?

Anonymous said...

Sy br 4hr lps mnjalani ERPOC / D&C ni di pusat bersalin umra dgn dr ummul. Alhmdlillah semua ok. 11am jumpa doc, check up luar dlm, 12pm msuk ubt utk kembangkn rahim n ubt berak, lps tu terus msuk ward, 3pm nurse tolak msuk OT, 3.15pm dr rafi suntik ubt bius lps tu terus xsedar. Hb kata sy kt OT tu lbh krg 45min. Sedar2 dh ada dlm ward. 9.30pm br discharge. Total kos rm784. Esk ada follow up dgn doc sblm doc bg cuti rehat 2mggu.

Anonymous said...

Slm.. sy bru keguguran usia kndugan 9week..n sudh mnjlani kaedh erpoc.. ade x kesan2 slepas mnjlni kaedh ni..? Sy tringin nk ank..

Anonymous said...

Slm.. sy bru keguguran usia kndugan 9week..n sudh mnjlani kaedh erpoc.. ade x kesan2 slepas mnjlni kaedh ni..? Sy tringin nk ank..

PUAN ANNA. USAHAWAN SNE. (Pernah Jadi Speaker SNE. Hq. Shah Alam,KK dan Tawau.) said...

Salam... suka nak kongsi kesihatan dan kecantikan.. sila ke.. http://testimonysne.blogspot.com/

Anonymous said...

Mcm mn kos untuk hospital kerajaan. Adakah sama.? Saya br keguguran 4 minggu, blm buat apa2 lg. Appoiment ngan doc minggu dpn. Ada masalah ke kalau saya lewat buat kaedah erpoc

Anonymous said...

berapa kos d&c d m'sia d klinik swasta ..?

Anonymous said...

Hai...sy bru buat dnc kt klinik pakar puan khor n loh.rm650.00 jer

BoutiqueHandbags said...

Rm 550 ..kalau dah 36 minggu doc tak mau ambil risiko..

Anonymous said...

boutiquehanbags rm550 dkt klinik mana ye? bole bg addres klinik tu x? ty

Tii Tii said...

Sy baru buat dnc td.. d klinik dr chandran. Kos rm500. Doc chandran mmg tbaik.. even bius injection pun x sakit lgsung.. sedar2 dh siap..

Tii Tii said...

Klinik doc chandran d jln cinta syg sg petani.

Post a Comment